Friday, December 19, 2008

Aku Yang Serius

Dari kecil aku merupakan kakak sulong yang garang dan ditanggungjawabkan untuk menjaga adik2 yang seramai 6 orang..masih ingat lagi masa mak pegi keje ke singapore dengan bak untuk mencari rezeki seawal pagi 4:30..tinggallah aku dengan adik2..tak silap aku aku masih bersekolah rendah..mak bak terpaksa keluar kerja ke negeri seberang sebab nak pendapatan yang lebih nak menampung anak2 seramai 7 orang...kebetulan mak memang orang sana..bekerja sebagai tukang sapu di flet2..bak pulak kerja kat kilang tawas..pernah jugak aku ikut sekali sekala bila ponteng sekolah...bagaimana mak bak susah membesarkan aku, masih terlekat di kepala aku...sebab tu, aku tanamkan untuk belajar bersungguh2 sebab nak mak dan bak rase senang sket...aku masih berusaha ke arah itu..dari kecil aku berusaha belajar, dapat biasiswa..dapat keputusan taklah cemerlang tapi membanggakan mak dan bak..seingat aku lagi mak bak memang tak pernah nak paksa aku belajar ke peksa ke...aku pastikan aku laksanakan tanggungjawab aku...mungkin aku adalah manusia yang telah ditakdirkan sebegitu hinggalah sekarang ini...pada aku, tak boleh main2...kena serius sebab aku rase masa yang terluang harus diisi dengan manfaat dan berguna...aku jarang tengok tv kecuali dengan anak2..kalau semua tido, aku pun buatlah keje aku....kekadang aku terpikir yang kenapa seorang usahawan berjaya kekadang ada berpuluh syarikat nak diuruskan tapi semuanya dapat dikawal dengan baik dan tak pernah tinggal solat pun...macam mana dia boleh macam tu sekali?..yang aku tahu dan kaji rahsianye adalah masa..sebab tu aku serius tentang masa...aku terlalu serius jika aku membuat komitmen..keburukan aku adalah aku cepat menggelabah kalau ada masalah, tak dapat nafikan aku boleh selesaikan masalah dengan sedikit pantas, cuma ianye memberi kesan pada kesihatan aku..............taklah membahayakan tapi aku cepat gelisah jika ada masalah melanda..sebab tu, aku baca beberapa buku hanye kerana nak dapatkan ketenangan dan kebahagiaan dalam mencapai hasratku...bukannya takde orang berjaya tapi hidupnye nampak terlalu tenang dan sabar hadapi ujian Allah...itulah yang aku nak..........jangan terlalu kejarkan dunia sampai lupa akhirat..aku cuba menyeiringkannya...contohnya solat bila tiba masuk waktu...insya Allah, Allah nampak usaha yang aku lakukan dan mendengar segala doaku......................amin

lagi satu, aku minat mencari ilmu dan suka mencurahkan ilmu tapi tak bercita-cita pulak nak menjadi cikgu pada mulanyer..yang pasti aku selalu berdoa agar aku dapat mengajar..tapi akhirnya setelah dapat master..aku mengajar jugak dari anak2 kecil hingga tingkatan 5...jiwa aku rase tenteram bila dapat mencurahkan ilmu di dada...apatah lagi ilmu akaun yang memangnya merupakan sebati dalam diri...ketentuan Allah tiada siapa yang tahu..yang pasti perjalanan hidup aku terasa bersinar nun dihujung....pusat asuhan kanak-kanak tempat aku mencurahkan kasih sayang dan pengajaran Islam asas, tadika yang ingin sekali aku terapkan jiwa mengenal Allah dan Rasullullah disamping melahirkan anak2 yang cerdik, pintar, berilmu dan beriman, pusat tuisyen yang aku pastikan setiap pelajar aku mendapat ilmu tambahan dari sekolah masing-masing.........ini semua membuatkan aku puas..disamping mencari rezeki yang halal untuk anak2 membesar dengan sihat, berilmu dan beriman....................ya...aku merasa bahagia melakukan kesemua ini walaupun kadang-kadang terasa penat dan letih melanda......sekarang, aku semakin jelas dan yakin apa yang aku usahakan ini akan membuatkan aku lebih bahagia dan setentunya untuk mendapatkan jiwa yang tenang dan mengimpikan syurga di sana................Ya Allah, kaulah tuhan maha pengasih lagi maha penyayang, hanya padaMu tempat aku berserah dan bermohon, aku adalah insan yang lemah dan hina, redhailah setiap niat dan langkahku hanya semata-mata untuk mendapatkan keredhaanmu..rahmatilah usahaku....Amin

1 comment:

Hazlita Bahkiar said...

fewitt.. dah ada blog!! keep it up girl...