Wednesday, December 17, 2008

Harapan Pada Manusia Biasa

Aku nak cakap sesuatu tajuk harapan pada manusia ni...biasalahkan harapan kita pada ibu bapa, suami, anak-anak, kawan-kawan..kekadang kita terlalu berharap sampai kita lupa yang dia pun manusia biasa macam kita juga...kekadang hubungan kita rapat membuatkan kita mengharap sesuatu pada orang yang ada kena mengena dengan kita sampai kita lupa bahawa kita sebenarnya sepatutnya lebih dahulu memastikan yang kita ni "clear" dengan Allah...aku dapat satu conclusion pagi ni yang kalau kita tiada salah apa2 pada Allah, maka kita dengan orang sekeliling kita pun akan aman sebab kita cuma menyibukkan diri kita dengan bagaimana nak memperbaiki hubungan kita dengan Allah...bukan aku cakap ni, aku tak nak amik tahu orang2 yang ada disekeliling kita, selalunya sebagai isteri kita akan selalu cepat merajuklah, marahlah, tak puas hatilah....pompuan...tetapi yang penting adalah kita pastikan kita menjalankan tanggungjawab kita sebagai manusia yang telah diamanahkan oleh Allah..contohnye, kalau kita isteri kena bersikap baik pada suami, buat dia bahagia..kalau dia tak dapat nak buat kita bahagia, itu urusan dia dengan Allah..yang penting kita ni.....supaya kita akan menjadi manusia yang tenang dan bahagia sentiasa....jangan ada yang kita rase keruan atau "tak lepas" dengan manusia yang "rapat" dengan kita....sekarang ni, terlalu banyak hal remeh temeh yang menjadi isu besar dalam rumahtangga, hal yang terlalu kecil dan tak penting...selalu menjadi sebab pada pergaduhan dan perceraian..aku pun sama..cuma, pagi ni aku pikirkan satu formula untuk menghadapi masalah ni semua..jadi, apa pun kita kena ubah cara pikir, cara bertindak dan amalan-amalan yang pastinya seharusnya dipraktikkan tanpa gagal.

Kita ni kalau nak berubah, cakap memang senang tapi hati kita ni kena ikhlas dan bersungguh-sungguh. Bukan cakap aje, tapi tak buat..so, kalau betul2 nak berubah kena bertindak dengan niat dan tindakan yang jangan gagal. Kalaulah dalam rumahtangga dapat menghormati, menyayangi dan memahami antara satu sama lain dengan ikhlas tanpa ada apa2 yang tak "clear" dalam hati masing2, aku rase ia akan aman. Jangan mempertikankan kenapa tak macam ni, kenapa tak macam tu sebab Allah tahu segalanye...yang penting, hubungan kita dengan Allah wajib diperbetulkan dulu...baru datang yang lain. Sama juga orang kata, jaga komitmen dalam keluarga dulu baru komitmen kat tempat kerja, barulah kita akan bahagia dalam kata konteks sebenarnye..tapi, aku tambah satu pagi ni, sebelum keluarga, hubungan dengan Allah kena betul dulu. Semua orang tahu tentang itu tapi sikit saje yang mempraktikkannye..kita manusia biasa yang dikelilingi oleh syaitan yang selalu menghasut dan tak kurang juga manusia yang telah dihasut syaitan yang selalu berada disekeliling kita...kita kena sedar dan berubah untuk diri kita sendiri dan juga untuk orang2 yang rapat dengan kita.........yang lainnya, aku serahkan pada diri aku sendiri dan sesiapa yang menbaca untuk merenungkannya..........................................Tina

No comments: