Sunday, December 28, 2008

Maal Hijrah 1430

Tahun baru esok merupakan satu hari yang akan memberikan seribu makna bagi aku yang sentiasa berpandang ke hadapan untuk berubah ke arah yang lebih baik..yang pasti ianya meberikan seribu pengharapan bagi diri aku untuk terus maju...aku masih seperti tina yang dahulu..takde apa-apa yang berubah kecuali nilai-nilai dalaman yang aku pastikan ianya akan membuatkan aku lebih baik dari semalam........................................................................

Aku tanamkan azam baru agar menjadi lebih rajin dan mengikut jadual yang telah aku rancang bertahun-tahun lamanye..sebagai manusia biasa, jadual yang aku susun selalunya ada aje yang tak dapat mencapainya sebagaimana yang aku nak...manusia berusaha, Allah menentukan cuma masih ada suatu yang aku wajib perhatikan adalah pandai mengurus masa dan memastikan aku tidak tidur berlebihan.......banyak artikel memperbincangkan tentang isu tidur..tidur mesti cukup..mesti ada berberapa jam yang perlu diisikan dengan tidur..memang tak dapat dinafikan itu semua fakta tapi menuju kearah kejayaan dan ketenangan..masa beribadat pada Allah juga tak dapat dilupakan..bagaimana Rasullullah berjaga dan beribadat pada waktu malam pada aku menjadikan manusia itu menjadi lebih kuat dan tenang..Islam tu adalah pelengkap kehidupan..semua yang terdapat dalam Al-Quran merupakan panduan dan pedoman bagi manusia..cuma kita ni, dilahirkan sebagai manusia penganut Islam dari keturunan selalunya ambil mudah dan hanya membaca Al-Quran tanpa mengambil inisiatif untuk memahaminya..aku menyedarkan diri aku juga yang selalu khayal dan mementingkan keduniaan selalunya..memang bukan senang menjadi khalifah di bumi ini...cuma kita harus selalu mengingatkan diri sendiri agar tidak terlalu jauh menyimpang dari landasan yang ada......

Walaupun ini sekadar coretan dan merupakan sedikit azam bagi aku coretkan di blog ni, bukan senang untuk memastikan semuanya berjalan seperti yang dirancangkan...contohnya aku yang sentiasa berazam untuk bangun malam, tahajud dan memahami Al-Quran sentiasa kecundang..dengan hanya bangun untuk sembahyang subuh...bukan tak pernah buat..pernah tapi untuk seketika..pengalaman aku sendiri yang mengalami masalah yang tak dapat aku coretkan disini..menjadikan aku lebih dekat pada Allah..aku menjadi lebih redha dengan ketentuanNya...cuma nak jadikan amalan tu yang buat aku rase kena lebih kuat dan bersungguh-sungguh....insya-Allah aku pasti aku akan berjaya dunia dan akhirat.............ya Allah, engkaulah pencipta yang maha agung dan penyayang....setiap langkahku,setiap nafasku seluruh hidupku hanyalah kepadamu Allah...bersyukur padaMu Allah....Mudah-mudahan tahun baru yang akan menjelang akan memberi seribu rahmat buatku......................Amin

1 comment:

Anonymous said...

Selamat Tahun Baru. Semoga tercapai segala yang diimpikan. Amin.