Monday, December 29, 2008

Tujuan Hidup Yang Pasti


Kalau dulu, aku memandang kesenangan dunia adalah kebahagiaan..nak rumah besar, nak kete besar, nak itu, nak ini...sanggup berhutang kerana itu semua...cuma niat aku takdelah untuk kesenangan diri sendiri tetapi untuk keluarga dan anak-anak khususnya...so, aku pernah buang masa ke situ hingga menyebabkan hutang terlalu banyak yang aku pikul..masa tu, aku terlalu ikutkan kata hati..yang penting anak2 aku gembira..memang betul orang kata, ibu sanggup berkorban apa sahaja untuk anaknya...sampai satu ketika aku rase aku terlalu ikutkan hati dan perasaan dan angan-angan yang tiada jaminan..termasuk perniagaan suami yang aku yakin akan berjaya..tapi tak juga akhirnya..aku pasrah dan banyak baca buku untuk mengembalikan keadaan seperti biasa...diri terasa bergolak disamping selalu menyalahkan orang lain..masa tu, aku rase benar-benar tak tenang dan sentiasa menangis...kekadang terasa hidup dah macam end of the world.....dalam masa yang sama, aku susun strategi nak pulihkan keadaan..kalau nak bergantung pada kerja aku yang satu dan susah nak memajukan diri, aku amik keputusan buat sesuatu yang berfaedah bagi aku dan keluarga khasnya anak-anak aku...kebetulan aku yang memang susah nak berpisah dengan anak..kalu boleh, biar diorang depan mata.........aku mengorak langkah menyusun, berfikir, bertindak dan tawakal...............


Alhamdulillah, sekarang aku lain sikit dari dulu...doa aku dikabulkan Allah peringkat demi peringkat...bermula dengan tuisyen, childcare dan sekarang tadika, banyak dah hutang aku settlekan satu persatu dan terasa serik nak berhutang kecuali betul-betul memerlukan..rasenya pendapatan bulanan dan dapat cover semua expenses termasuk hutang..walaupun takda saving lagi, aku bersyukur semua hutang card credit aku dah habis...dan sekarang nak clearkan hutang personal loan dengan umah pulak..kete kembara aku dah abis bayar, pernah terniat nak tukar kete besar, tapi setelah berfikir, kira-kira dan berbincang, aku rase tak payahlah...jaga je enjin dan maintain tiap-tiap bulan...lagi senang..kalau setakat anak 4 orang bolehlah lagi..nak jalan jauh, servislah sket..nak cari modal nak turun enjin dan servis semua..mungkin boleh tahan sampai 5 tahun lagi...lagi satu, setiap ilmu yang aku baca dari buku atau share dengan kawan-kawan aku praktikkan..nampaknya berkesan..aku dapat kawal dengan lebih teratur....nampaknya pendapatan yang ada cuma dapat bayar semua hutang dan commitment bulanan. tapi takde saving..............aku kena pikirkan tu gak..


So, aku amik keputusan yang aku kena buat sesuatu untuk menambahkan pendapatan aku untuk simpanan aku dan juga anak2...semakin hari keperluan diorang makin bertambah..anak2 yang membesar memerlukan sesuatu yang perlukan duit...aku kena bertindak dari sekarang...dengan itu, syarikat akaun aku aku bukak untuk savings walaupun belum apa-apa lagi..tapi semuanya right on the track...tinggal nak berlepas jer...aku pun tak nak sia-siakan ilmu perakaunan yang aku ada....bukan senang nak dapatkan chartered accountant........lepas ni, kalau diizinkan Allah, aku nak bukak syarikat audit.............tu untuk hari tua..kalau berkenaan pendidikan anak2 adalah minat aku..tapi yang ni adalah kemahiran yang aku ada...


Semua ni memerlukan pengurusan masa yang teliti apatah lagi aku memang takde pembantu rumah, aku kena pastikan semuanya berjalan lancar walaupun anak aku yang kecik sekali tu baru berusia 9 bulan 26 hari...so, dapat gambarkan gabannye aku?...nasib baik suami aku tu memang ringan tulang bantu aku buat kerja rumah dan jaga anak2 kalau nursery tutup.....aku bersyukur aku masih boleh berdiri bagi memastikan semuanya seperti yang aku rancangkan........setiap saat yang berlalu sangat berharga bagi aku..dah memang dari dulu, masa sangat penting bagi aku..semuanya kena disiapkan awal..aku bukannye manusia yang suka buat kerja di hujung waktu............


Kenapa aku masih terasa kuat dan bersemangat untuk meneruskan ni semua walaupun kekadang ada orang2 yang melemahkan semangat aku dengan mengatakan aku ni terlalu buat banyak benda..takut dikejar tak dapat, dikendong berciciranlah...yang pasti, aku tahu apa yang aku nak buat..orang nak cakap apa cakaplah..aku tak mintak diorang apa-apa...aku yang menanggung, aku yang merasa...kalau semua orang yang berjaya boleh mempunyai lebih dari 10 company..malahan aku pernah dengar ada seorang berjaya mempunyai 60 company...kenapa kita tak boleh???..yang penting semangat, bertindak dan berdoa.......aku yakin satu hari nanti aku akan bahagia, tenang dan menerima apa sahaja dugaan dengan senyuman............................Tina

No comments: